Konieczność przeprowadzania dezynsekcji w obiektach hotelarskich i gastronomicznych jest bezsporna. Obligują do tego nawet przepisy HACCP. Warto jednak uważnie przyjrzeć się temu tematowi, aby zauważyć, jakie korzyści zapewnia profesjonalna dezynsekcja tym branżom. Sprawdź, dlaczego opłaca Ci się dbać o bezpieczeństwo gości.
Ryzyko pojawienia się niektórych gatunków insektów (np. pluskiew) wzrasta wraz z liczbą osób, które korzystają z pomieszczeń. Natomiast inne, na przykład prusaki, przyciąga obfitość i łatwa dostępność pożywienia. Z obu tych powodów branże hotelarska oraz gastronomiczna są szczególnie narażone na intestacje szkodników. Poznaj skuteczne metody zwalczania oraz odkryj, w jaki sposób dezynsekcja może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu.
Zagrożenia związane z brakiem dezynsekcji: jak insekty wpływają na bezpieczeństwo i zdrowie gości
Obecność szkodników stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia gości. Insekty są bowiem wektorami wielu groźnych chorób. Wynika to przede wszystkim z ich preferencji żywieniowych, ponieważ zdecydowana większość szkodników żeruje na resztkach materii organicznej. W poszukiwaniu pokarmu eksplorują m.in. kosze na śmieci, wysypiska śmieci, rury kanalizacyjne i odpływowe, a nawet toalety. To sprawia, że np. prusaki i karaluchy przenoszą:
– wirusy grypy,
– rotawirusy,
– gruźlicę,
– cholerę,
– trąd,
– liczne pasożyty,
– bakterie (w tym pałeczki salmonelli)
– zarodniki pleśni,
– alergeny.
Niemniej niebezpieczna jest pospolita mucha, w której jelicie odkryto ponad 30 mln patogenów. Co więcej, nawet te insekty, które nie są wektorami chorób i zarazków, stwarzają zagrożenie dla zdrowia gości. Ugryzienia pluskiew u niektórych osób mogą wywołać reakcje alergiczne, obrzęki, świąd i pieczenie. Podobne powikłania mogą spowodować ukłucia komarów lub kontakt z wydzieliną biedronek azjatyckich.
Jakie gatunki insektów najczęściej występują w hotelach oraz restauracjach i jak z nimi walczyć
W hotelach zdecydowanie najczęściej spotykane są pluskwy. To pasożyty, które żywią się wyłącznie świeżą krwią. Większość czasu spędzają w kryjówkach, zlokalizowanych zwykle w konstrukcji łóżka. Dopiero późną nocą zaczynają żerować na śpiącym żywicielu, którym w hotelach, motelach, pensjonatach czy schroniskach najczęściej jest człowiek.
Natomiast w restauracjach pojawiają się zwykle prusaki i karaluchy, rzadziej mole spożywcze i rybiki. Te pierwsze karmią się resztkami materii organicznej, ale nie pogardzą również świeżymi artykułami. Jak większość szkodników wiodą skryty tryb życia i na żer wychodzą nocami. Tymczasem mole spożywcze składają jaja, z których wylęgają się żarłoczne larwy. Rybiki, co prawda nie przenoszą chorób, ani nie powodują poważniejszych zniszczeń, ale za to ich widok jest odstraszający.
Zwalczanie insektów w obiektach gastronomicznych i hotelarskich powinno być maksymalnie skuteczne, ale również bezpieczne dla personelu i gości. Dlatego nie warto eksperymentować z domowymi sposobami, ponieważ większość z nich posiada co najwyżej działanie odstraszające. Tymczasem insekty w hotelach i restauracjach należy po prostu zlikwidować. W praktyce tylko profesjonalna dezynsekcja umożliwia osiągnięcie tego efektu w relatywnie krótkim czasie oraz atrakcyjnej cenie.
Jakie szkody mogą wyrządzić insekty w branży hotelarskiej i gastronomicznej i jak zapobiegać ich szkodliwemu wpływowi
Podkreślić należy fakt, iż obecność insektów w obiektach hotelarskich i gastronomicznych to nie tylko zagrożenie zdrowia gości. Szkodniki powodują bowiem wiele zniszczeń. Przede wszystkim uszkadzają artykuły spożywcze i ich opakowania, a pamiętać należy o tym, że żywność, noszącą ślady żerowania szkodników, należy bezwzględne zutylizować. Larwy moli spożywczych mogą przegryźć nawet foliowe opakowania i rozwijać się wewnątrz nich.
Tymczasem pluskwy zanieczyszczają swoimi odchodami meble i ściany. Jednakże prawdopodobnie największą szkodą, jaką może wyrządzić obecność insektów każdego gatunku, jest natychmiastowa utrata reputacji obiektu wśród klientów. W dobie popularności social mediów zdjęcie jednego owada na hotelowym łóżku lub w rogu restauracyjnej sali obejrzy nawet kilka tysięcy Twoich potencjalnych klientów. Czy stać Cię na taką „reklamę”?
Nowoczesne technologie w dezynsekcji: jakie narzędzia i metody stosować, aby skutecznie zwalczać insekty w hotelach i restauracjach
Niezależnie od gatunku szkodnika, który zagnieździł się w hotelu czy restauracji, można szybko i skutecznie pozbyć się insektów. Warunkiem jest jednak wykorzystanie wyłącznie profesjonalnych metod dezynsekcji. Do najpopularniejszych należą:
– zamgławianie ULV, które polega na rozprowadzeniu w pomieszczeniu tzw. zimnej mgły, czyli zawiesiny miniaturowych kropel cieczy roboczej. Opadają one na ściany i wyposażenie wnętrza, a następnie wysychają. Odparowaniu wody towarzyszy pokrycie powierzchni mikrokapsułkami niewidzialnymi gołym okiem. Zawierają one insektycyd o działaniu kontaktowo-żołądkowym. Skutecznie neutralizuje on insekty, które wchodzą w kontakt z mikrokapsułką podczas żerowania.
– żelowanie – wyjątkowo skuteczne na karaluchy, prusaki i mrówki. Ta metoda polega na rozmieszczeniu w pomieszczeniu porcji bezwonnego żelu ze środkiem owadobójczym. Insekty żerują na nim, w efekcie czego zostają zneutralizowane. Żelowanie to najbezpieczniejsza, a przy tym dyskretna metoda dezynsekcji, która może być stosowana nawet w obecności personelu.
Rzadziej wykorzystuje się opryskiwanie i zamgławianie termiczne. Jednakże każda z tych metod wymaga zastosowania profesjonalnego sprzętu. Niemniej ważne są wiedza i doświadczenie technika, przeprowadzającego dezynsekcje, ponieważ to od jego umiejętności zależy skuteczność zabiegu i bezpieczeństwo personelu oraz gości.
Jakie korzyści płyną z regularnej dezynsekcji w branży hotelarskiej i gastronomicznej: od zadowolenia gości po wzrost przychodów
Najbardziej zauważalną korzyścią z regularnej dezynsekcji jest zadowolenie klientów, a ściślej brak ich oburzenia, wywołanego odnalezieniem szkodników w Twoim hotelu czy restauracji. Oprócz tego oczywiście zwiększasz komfort gości oraz podnosisz bezpieczeństwo również personelu.
Regularnie wykonywana dezynsekcja umożliwia neutralizację pierwszych szkodników, które dostały się do pomieszczeń. To ważne, ponieważ insekty szybko się namnażają, a wytępienie dużej kolonii wymaga więcej pracy i jest droższe, niż neutralizacja problemu w zarodku. Dlatego właśnie regularna dezynsekcja w dłużej perspektywie czasu pozwala Ci także oszczędzać.
Jak wykonywać dezynsekcję w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami, aby nie narażać zdrowia pracowników i klientów
Wykonanie dezynsekcji w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami jest możliwe tylko przez profesjonalistów. Chodzi przede wszystkim o zastosowane środki owadobójcze, których stężenie w cieczy roboczej dobiera się w zależności od wielu czynników. Poza tym dla zdrowia pracowników i klientów ważne są także czynności, które należy wykonać tuż po zabiegu. Poinformuje Cię o nich technik, przeprowadzający dezynsekcję. To ważne, ponieważ za ewentualne powikłania zdrowotne gości odpowiada przecież właściciel lokalu.
Warto także pamiętać, że współpraca z firmą DDD może odciążyć Cię z konieczności prowadzenia dokumentacji HACCP. Nasi technicy mogą przy każdej wizycie w odpowiedni sposób uzupełniać wymagane przepisami dokumenty, dzięki czemu zyskujesz pewność, że kontrola np. Sanepidu nie wykaże uchybień.
Jak zapobiegać infestacjom insektów w hotelach i restauracjach
Podstawową kwestią w zapobieganiu infestacjom insektów w hotelach i restauracjach jest profilaktyka. Polega ona z jednej strony na regularnej i dokładnej inspekcji pomieszczeń w celu wykrycia już pierwszych insektów lub śladów ich obecności. Natomiast z drugiej strony zabezpieczyć należy wszystkie drogi, którymi insekty mogą się dostać do obiektu. Chodzi o szpary pod drzwiami, ubytki w elewacji, otwory wokół rur i przyłączy.
Równie ważne jest regularne wynoszenie odpadków do koszy ustawionych w odpowiedniej odległości od budynku. Nie można też zapomnieć o regularnym i starannym sprzątaniu, które pozwala usuwać potencjalne źródła pożywienia insektów, a nawet same szkodniki.